SeARCH for MoRe

Words and hearts should be handled with care for words when spoken and hearts when broken are the hardest things to repair!

NaKaMa

Solo Trip to Kuching Day 3 Part 2 - Muzium Kucing


Salam and good day REaDers...

Seperti yang dijanjikan, bahagian kedua untuk hari ketiga pengembaraan solo aku di Kuching...hari ketiga ni aku chartered kereta dan driver...memang mahal sket sebab aku sorang tapi nak wat camne kan...kalau sayang duit, tak merasalah nak pergi jauh2 sket...

Selepas habis lawatan ke Kampung Budaya Sarawak, aku ke Muzium Kucing plak..muzium ni terletak di dalam bangunan  Dewan Bandaraya Kuching Utara....jauh gak nak pegi sini...sebab bangunan ni terletak atas bukit...tapi bentuknya cantik...maasa aku sampai kat sini, hujan lebat...so tak dapat nak bergambar berlatarkan seni bina bangunan ni...

Taken from Google Image...gambar ni daripada website Dewan Bandaraya Kuching...


Oh ye, sebelum tu nak citer sket pasal Kuching ni...sebab besar sangat, Kuching ni terbahagi kepada dua, Kuching Utara dan Kuching Selatan...dipisahkan oleh Sungai Sarawak...kawasan hotel yang aku tinggal tu, Waterfront adalah Kuching Selatan....seberang sananya, jalan ke Santubong tu Kuching Utara...En John cakap sebelah Kuching Utara majoriti Melayu.....datuk bandarnya pun Melayu....

OK, sambung balik pasal Muzium Kucing ni.....


Ini adalah pintu masuk ke Muzium Kucing...masuk je belah kiri ada kaunter...tak de bayaran untuk masuk tapi kena bayar untuk kamera...kalau kamera handphone RM3...kalau DSLR RM5 kalau tak salah....




Dalam ni banyak patung2 kucing camni....untuk bergambar jela....


Semua dalam ni berkaitan kucing...banyak gak malumat dan pengetahuan baru tentang kucing yang kita boleh dapat....



Ada jugak sedikit sebanyak pasal sejarah....pasal lagenda Santubong pun ada....





Info pasal jenis2 kucing....termasuk la kucing hutan, kucing merah, harimau...kaum kerabat kucing la...


Gambar2 kucing.....



Patung, replika, figure kucing yang comey2 belaka...



Puisi pasal kucing....


Hal ehwal kucing....



Kucing dan dunia hiburan....



Makanan kucing pun dorang display....huhu









Banyak gak dapat info pasal kucing...kena study...nanti ada kucing baru, bleh apply...








Jenama komersil kucing pun ada...hello kitty, doraemin....tom & jerry etc


Lama gak aku dalam muzium tu...betul2 menghayati...huhu...walaupun hujan ramai gak pengunjung....En John tunggu di luar je...dia pegi ambik kereta so sempatlah aku selfir jap....



Then En John nak bawak pegi makan sebenarnya tapi aku tak nak...aku da makan roti...saja malas sebab tak lapar sangat....so dia terus bawa aku ke kedai kek lapis...aku pergi dua2 skali kedai yang femes, Dayang Salhah dan Mira Cake House....saja nak rasa dua2....tak sempat bergambar sangat sebab hujan...kedai2 tu terletak di Kucing Utara gak, Kampung Gersik....kalau nak dekat, dari hotel di Kuching Selatan, naik je perahu tambang di Waterfront, RM1 je....pastu bleh jalan kaki je ke kedai2 tu...tapi kena mengangkut la kalau terbeli banyak...

Di kedai tu, kalau kita beli banyak dorang bungkuskan dalam kotak dan selotip elok2...senang nak bawak naik plane...

Di kedai Dayang Salhah tu aku terbeli banyak....tapi kat Mira Cake House beli sikit je...sebab da terbeli banyak tadi, yang kat Mira ni saja nak merasa je....hurm bagi aku sama je rasanya...huhu

AKu gak sempat beli ikan terubuk masin...ramai je yang jual...di sebelah kedai Dayang Salhah ni ada...sebelah kedai Mira pun ada...harga ikut saiz...aku beli saiz kecik je...3 ekor RM10...kalau saiz besar, mau sekor RM10...aku tak beli besar sbb nanti berat beg...huhu...ikan tu dorang akan bungkus elok2 supaya tak berbau...

Then aku minta En John utk singgah di pejabat pos...kawan aku Dayah lambat bagi alamat, so aku nak pos poskad dia...harap selamat sampai bersama poskad2 lain yang aku pos semalam...

En John nak bawak aku pegi beli souvenir tapi sebab tempatnya di Waterfront je aku cakap tak payah la...hantar je terus balik hotel sebab aku bleh pegi sendiri...balik awal sempatla aku nak solat dan rehat....tq En John.....pengalaman baru untuk beliau gak sebab sebelum ni tak pernah bawak sorang je pelancong...hihihi

Selepas solat dan rehat, aku keluar semula....kali ni tujuan nak beli souvenir....aku da beli sikit2 semalam...keychain untuk murid2 aku dan fridge magnet untuk diri sendiri, rumah dan kakak aku yang memang kaki pengumpul fridge magnet ni...

Jauh gak berjalan ke main bazaar ni sebenarnya tapi aku rela daripada menyusahkan orang nak tunggu aku kan...kalau aku pegi dengan En John mesti dia pun tension tengok aku memilih....bleh kata semua kedai aku masuk survey harga...huhu


Akhirnya selepas membeli sehelai tshirt, dua kain songket sarawak...untuk diri sendiri je...kakak aku pesan tapi sebab pesan dengan air liuq je maka tak mau beli....memberatkan beg aku je...pastu beli fridge magnet tambahan....

Penat giler rasanya.....barang pun berat....so aku pun berjalan pulang...dalam perjalanan ternampak sigboard ni....yang ni attractions di Kuching Utara...aku da balik baru ternampak...ceh


Hari ni aku makan roti je sebab banyak lagi roti aku belum makan...esok da nak balik, takkan la aku nak bawak balik roti ni...memberatkan je...pas makan baring2 tunggu solat Maghrib...lepas jamaq....terus tido....habis tu nak buat apa lagi? nak keluar malas, da penat gila....wifi tak de...data da nak habis....tv pun tak de...maka tido jela....huhu...ok till next time...bye bye bicyle... :)


I'll be better~sayonara


No comments: