SeARCH for MoRe

Words and hearts should be handled with care for words when spoken and hearts when broken are the hardest things to repair!

NaKaMa

When Marnie Was There (2014)


Salam and good REaDers...
  
Hari ni nak cerita tentang satu filem animasi daripada Studio Ghibli....


AL-KISAH



When Marnie Was There (Bahasa Jepun: 思い出のマーニー Hepburn: Omoide no Mānī?, lit. Memories of Marnie) adalah filem anime Jepun 2014 yang ditulis dan diarahkan oleh Hiromasa Yonebayashi, diterbitkan oleh Studio Ghibli, dan berdasarkan novel Ketika Marnie Di Sana oleh Joan G. Robinson. Ia telah ditayangkan pada 19 Julai 2014. Ia adalah filem terakhir bagi Studio Ghibli sebelum mereka mengumumkan bahawa divisi filem itu mengambil cuti pendek selepas Hikayat Puteri Kaguya dan persaraan Hayao Miyazaki setahun sebelum filem itu ditayangkan. Ini kemungkinannya filem feature terakhir yang dibebaskan oleh Studio Ghibli. Filem ini diterbitkan dalam versi Blu-ray dan DVD di Japan pada 18 Mac 2015


PLOT

Warning! Spoiler Alert!!!

Anna Sasaki adalah seorang gadis berusia 12 tahun yang tinggal di Sapporo dengan ibu bapa angkat, Yoriko dan suaminya. Pada suatu hari di sekolah dia pengsan akibat serangan asma.



Maka ibu bapanya menghantarnya untuk menghabiskan musim panas dengan Setsu dan Kiyomasa Oiwa, saudara-mara Yoriko, di Kushiro, sebuah bandar tepi pantai luar bandar di mana udaranya adalah bersih.




Anna melihat sebuah rumah agam terbiar, usang dan dipenuhi semak, diseberang tepi paya pantai dan meranduk merentasi paya untuk menyiasatnya.



Dia melihat sekitar, tertanya-tanya mengapa ia kelihatan begitu biasa padanya, tetapi terjebak di sana oleh air pasang yang semakin meningkat.



Toichi, seorang nelayan berusia yang pendiam, menyelamatkannya dengan perahu pendayung.

 

Dalam perjalanan pulang menyeberangi air, Anna melihat rumah itu seketika dalam keadaan baik dan yang terang.



Apabila dia kembali pada Oiwa, Setsu memberitahu bahawa rumah agam itu pernah digunakan sebagai rumah percutian bagi beberapa orang asing, tetapi ia telah kosong untuk tempoh yang lama.



Pada malam itu dan pada malam-malam yang lain, Anna mempunyai mimpi melihat seorang gadis berambut perang dalam rumah agam itu, dengan rambutnya disikat oleh seorang perempuan tua.



Pada malam perayaan Tanabata, Anna menemui perahu dengan tepi pantai dan mengayuhnya menyeberangi paya untuk pergi ke rumah agam.





Dia bertemu Marnie, seorang gadis berambut perang. Anna memberitahu Marnie mengenai mimpinya, tetapi Marnie meyakinkan Anna bahawa dia tidak bermimpi sekarang. Kedua-dua mereka bersetuju untuk merahsiakan pertemuan mereka, dan mereka bertemu lagi selama beberapa malam.



Pada suatu petang, Marnie menjemput Anna menghadiri jamuan di rumah agam itu. Rumah itu dipenuhi dengan para tetamu. Marnie menyamarkan Anna sebagai seorang gadis bunga tempatan untuk membolehkan dia masuk menyertai parti itu.






Semasa di sana, Anna melihat Marnie menari dengan seorang budak lelaki bernama Kazuhiko.

 

Kemudian, beberapa penduduk bandar menjumpai Anna tidur oleh pejabat pos. Keesokan harinya,



Anna kembali ke rumah, tetapi ternyata ia ditinggalkan dan kembali usang.



Seminggu kemudian, ketika duduk di pantai sambil melakar dalam buku lakaran, Anna berjumpa Hisako, seorang wanita tua yang melukis gambar paya dan rumah agam itu.



Hisako mengulas bahawa lakaran Anna kelihatan seperti seorang gadis yang dia kenali ketika dia masih muda, yang namanya adalah Marnie dan pernah tinggal di rumah agam itu.



Hisako juga memberitahu Anna bahawa rumah itu sedang diubahsuai kerana ada keluarga berpindah masuk.



Anna lari ke rumah itu, di mana dia bertemu dengan seorang gadis bernama Sayaka.



Sayaka telah menemui diari Marnie yang tersembunyi di dalam rumah agam itu. Dairi itu turut mencatatkan kisah pesta dengan gadis bunga. Beberapa halaman yang hilang pada akhir buku harian.






Keesokan harinya, Marnie muncul semula.



Marnie memberitahu Anna tentang bagaimana ibu bapanya selalu melancong ke luar negara, bagaimana mereka meninggalkannya di rumah dengan pengasuhnya dan dua pembantu rumah, dan bagaimana pengasuh dan pembantu rumah menderanya secara fizikal dan psikologi.



Sementara itu, Sayaka telah menemui halaman yang hilang dari diari Marnie, termasuk ayat-ayat mengenai Kazuhiko dan silo makanan ternakan berdekatan yang ditinggalkan.




Sayaka dan abangnya menuju silo, memikirkan bahawa Anna mungkin berada di sana, dan mendapati dia tidak sedarkan diri dan demam di pertengahan jalan.





Apabila Anna pulih daripada demamnya, Sayaka menunjukkan padanya halaman yang hilang dan lukisan yang Hisako berikan kepada Marnie.



Mereka mencari Hisako, yang memberitahu mereka kisah Marnie.



Marnie akhirnya berkahwin dengan Kazuhiko dan mempunyai seorang anak perempuan bernama Emily.




Kazuhiko meninggal dunia ketika Emily masih muda; Marnie telah diinstitusikan; dan Emily telah dihantar ke sekolah berasrama penuh.




Selepas Marnie dibebaskan, Emily menyalahkan Marnie kerana meninggalkan beliau.




Emily akhirnya melarikan diri dan mempunyai seorang anak perempuan sendiri, tetapi dia dan suaminya terbunuh dalam kemalangan kereta apabila anak perempuan mereka berusia satu tahun.




 Marnie cuba membesarkan cucunya, tetapi meninggal dunia sendiri setahun kemudian.




 Cucu diletakkan dalam penjagaan angkat.

Pada akhir musim panas, Yoriko pergi ke Kushiro untuk mengambil Anna pulang.



 Dia memberikan Anna gambar rumah agam itu dan berkata ia dipunyai oleh nenek Anna.

 



Apabila Anna melihat nama Marnie yang ditulis di belakang, dia menyedari bahawa dia merupakan anak perempuan Emily, dan cucu Marnie.






Sumber: wiki






I SAY


Aku tengok cerita ni sebab aku adalah peminat filem2 animasi Studio Ghibli...dan bagi aku cerita ni adalah antara cerita yang best....banyak pengajaran dan mesej tersirat....contohnya sikap Anna yang tak bersyukur walaupun ibu angkatnya sangat prihatin akan dirinya....siap panggil ibu angkatnya makcik lagi...then kebaikan keluarga Oiwa tu sungguh menyentuh hati...walaupun Anna buat masalah, mereka tetap positif je....sikap marnie pun boleh dijadikan teladan, bak kata Hisako, Marnie mempunyai kehidupan yang sunyi tapi dia tetap hidup dengan sepenuhnya....lagi satu aku kagum dengan orang Jepun ni, mereka tak segan silu nak beritahu mereka sayangkan kawan mereka...relax je cakap i love u walaupun sama jantina...macam kita mesti da terasa gayish sket kan...huhu...adegan paling sedih masa marnie dah tua, dia tetap jaga cucunya dengan penuh kasih sayang....sampailah dia meninggal dunia.....huhu...aku ni cerita kartun pun bleh buat aku menangis tau....



Lagu penutup






"Fine On The Outside"
Priscilla Ahn

 

I never had that many friends growing up
So I learned to be okay with just me
Just me, just me, just me

And I'll be fine on the outside

I like to eat in school by myself anyways
So I'll just stay right here
Right here, right here, right here

And I'll be fine on the outside

So I just sit in my room
After hours with the moon
And think of who knows my name
Would you cry if I died?
Would you remember my face?

So I left home
I packed up and I moved far away
From my past one day
And I laughed
I laughed, I laughed, I laughed

I sound fine on the outside

Oh oh oh [x4]
Oh oh oooh

Sometimes I feel lost sometimes I'm confused
Sometimes I find that I'm not alright
And I cry, and I cry, and I cry

Oh oh oh [x4]
Oh oh oooh

So I just sit in my room
After hours with the moon
And think of who knows my name
Would you cry if I died?
Would you remember my face?



Lagu ni macam ada terkait dengan diri aku...huhu
Terima kasih pada yang mengupload.......adios bye bye bicycle




I'll be better~sayonara


No comments: