SeARCH for MoRe

Words and hearts should be handled with care for words when spoken and hearts when broken are the hardest things to repair!

NaKaMa

Singapura Hari Pertama - River Explorer, Singapore Flyer dan Bugis Street





Assalammualaikum......hello....konnichiwa....REaDers

After a while...here I am.....

Tiba2 ada mood nak mengarang ni...so I'll embrace it...

Aku nak cerita pasal pengembaraan (la sangat) aku dan my bff ke Singapura....percutian kami ni dah lama dirancang tapi destinasi asyik berubah je memandangkan kurangnya keyakinan kami...first trip la katakan...trip2 aku sebelum ni aku ikut orang je...aku hulur duit jek....kali ni kena rancang sendiri apatah lagi bff aku yg bernama Tiqah ni baru first time nak ke luar negara so dia serahkan bulat2 pada aku...memang aku pun kurang yakin tapi demi tak menghampakan beliau dan plan kami ni, maka aku beristiqamah merancang....kira2 masa raya lepas kami buat keputusan nak ke SIngapura...sebelum tu macam2 tempat nak pegi, Korea la, Australia la...tapi sebab first time, kitorang rasa baik pegi tempat dekat dulu....nanti da bina keyakinan baru pegi tempat jauh2...

Maka, kami pun mula survey di internet attractions yang ada dan patut di lawati di Singapura...kami juga dah buat keputusan nak naik train je...alang2 bleh guna kenderaan darat, wat pe membazir pada tiket kapal terbang kan? ni percutian bajet (la sangat) je....aku pun survey tiket kat KTMB...tapi masa tu tiket tak keluar lagi sbb sistem kat KTMB ni nak tempat tiket dalam masa sebulan sebelum berangkat....kitorang nak pegi bulan 11, so bulan 8 tu tiket xde la lagi kan...so tiket KIV dulu...aku survey gak kat Airasia mana tau de tiket murah...tiket ke Singapore memang murah, tapi tiket nak balik Malaysia plak sekali ganda....terpikir plak kalau pegi naik flight balik naik train mcm ok gak...tp first time pegi so kalau da ada pengalaman pegi, masa balik mesti senang kan....so lebih baik pegi balik ikut jalan yang sama....pendapat aku la...

Then aku decide plak attractions yang ada di Singapore dan berbaloi utk dilawati....serius cakap macam zoo, taman burung dan sewaktu dengannya aku tak minat sangat...bukan apa....binatangnya sama je macam kat Malaysia...so baik pegi kat sini je...xyah buang masa dan duit kat sana...harga tiket konfem lebih mahal...dan kitorang di Singapura 4 hari je...x sempat nak melawat semua pun...so baik pilih yang betul2 menarik...

So sekarang aku nak cerita tempat2 menarik yang kitorang lawat berdasarkan hari lawatan....terselit sekali tips dan tricks....atas pengalaman kitorang la...mungkin ada orang lain yang lebih menarik pengalamannya di sana...pengalaman kitorang tu yang termampu kitorang lalui...yang selebihnya tak termampu....

OK, here we go...kitorang bertolak pada hari Sabtu malam....29 November 2014.....Train no 25, Senandung Sutera dari KL Sentral ke Woodlands, tiket pukul 11.00 malam berharga RM34....aku beli secara online...utk yang x pernah beli online, kena mendaftar dulu kat https://intranet.ktmb.com.my/e-ticket/login.aspx   Then lepas tu cari la tempat berangkat, destinasi, train pukul berapa, lepas tu bleh pilih gerabak dan tempat duduk...Masa aku booking tu, satu gerabak je available....tapi tempat duduk mmg bleh pilih....aku ambik yang hujung skali no 15....dekat sikit dengan toilet dan senang nak letak beg...xde la sempit sangat kan....tapi yang aku x puas hati apsal xde choice utk first class...seat kitorg tu second class....x brape selesa la...













Pagi Sabtu tu aku berangkat la ke KL, drive sorang2...aku bertolak awal sebab aku nak pegi kenduri kahwin my another BFF, kawan masa maktab dulu, Wardah....aku bawak kereta sebab lepas pegi kenduri aku kena salin baju kan..takkan nak mengembara (la sangat) pakai baju kurung kan...tak sesuaiii...so bleh la aku simpan pakaian kenduri aku tu dalam kereta...nak simpan dalam loker kat KL Sentral mahal....berhari2 plak tu....balik dari kenduri dia aku terus gerak ke Mantin, N9....tempat Tiqah...nak parking kereta....kalau parking area KL Sentral mahal...dah la berhari2..mau kopak aku...

Da la masa tu hujan, GPS rosak, jammed banyak kereta, memang sesat larat la aku...menangis gak aku dalam kereta tu...da la sorang2....kejar masa....risau tak sempat nanti nak gerak dari Mantin ke KL Sentral....Alhamdulillah sampai jugak aku ke Mantin, lepas puas berdoa dan dpt arah jalan drpd Tiqah....serius lepas ni nak ke mana2 pastikan GPS ok....rosak teruk da GPS aku...aku hentam sbb buat hal di masa kecemasan...huhu....GPS henpon ada tapi x reti guna...huhuhuhu

OK, sampai Mantin aku terus tukar baju dan solat....then kawan sekerja Tiqah tolong hantar ke KTM Batang Benar...kitorang naik komuter ke KL Sentral...sampai sana awal jugak la...dalam kul 8 camtu...kitorang pegi kaunter tiket dulu nak konfem kan tiket..almaklumlah first time beli on9...org tu ckp ok je...xe masalah....then kitorang makan dulu...solat...rehat2 jap..pastu pegi tunggu kat platform B.....

Tepat pukul 11, kitorang dah bleh board tp lambat giler baru jalan....lepas jalan pun keretapi tu berhenti sekejap kat mana tah...gelap sangat, tak nampak luar tapi aku assume isi minyak (keretapi guna minyak ke?) atau sewaktu dengannya....manitanance ke...tah la tapi sure lama gila....dah la dalam gerabak tu haru biru dengan budak2 bersembang....baby menangis....adohai...mmg x tenang...da menyesal sebab tak ambik katil....kitorang pikir kitorang bkn nak tido sangat so ambik seat jela, xyah katil tapi bila da mengalami situasi camtu, katil lebih baik....bleh tido dgn selesa dan private.....xde la diganggu dengan bunyi2an ni...huh...aku punya geram dgn budak2 yang bersembang tu sbb dorg betul2 belakang seat kitorang...kadang2 aku jeling gak...mak dia kat seat sebelah macam perasan dan suruh anak2nya diam...tp budak2 kan mana reti diam...sabo jela...nak tido pun tak tenang....huh

Lagi satu, keretapi ni berhenti terlalu lama di setiap stesen.....so mmg melambatkan lagi la perjalanan....sampai JB Sentral ramai berduyun turun...kitorang mmg clueless...xtau nak wat pe...then ada auntie tu cakap kena bawak beg turrun sini, checkpoint imegresen Malaysia....so kitorang pun ikut la auntie tu...then turun balik naik train.....dari JB Sentral ke Woodlands tak jauh pun...hari pun dah cerah....sampai Woodlands dalam kul 9 kalau x salah....sepatutnya kul 7 dah sampai...lewat 2 jam...kitorang pun ke checkpoint imegresen Singapore...rupanya kena isi boarding pass dulu...pastu cop pasport...then kiotrang pegi tunggu bas kat bus stop di luar bangunan....

Kalau ikut rancangan asal, sampai je Singapore nak pegi Geylang Serai dulu, sarapan...sebab awal lagi...tp sbb da agak lewat smpai, so kiotrang cadang terus ke hotel...beg pun berat...malas nak angkut ke mana2...so kitorang naik bas 170 ke Queen Street.... oh ye, tolong sediakan duit kecik ye...pemandu tu sangat strict...kitorang kan baru sampai Singaporre...mana de peluang nak tukar duit kecik, masa tukar duit kat Malaysia dapat semua duit besar....nasib la ada penumpang ada duit kecik, tukar dengan Tiqah...bas kat Singapore ni lebih suka orang berdiri...tempat duduk banyak di belakang...depan sikit je, ada tempat letak beg..then kena berdiri la...da la perjalanan satu jam lebih...kitorang masih mamai2 lagi....nasib ada gak tempat duduk...dapat la duduk sambil pegang beg...bas asyik berhenti2...berpuluh2 bus stop dia berhenti...aku da lama x naik bas...mmg mabuk perjalanan la...huhu

Sampai je stesen bas Queen Street, kitorang pun mencari la hotel kitorang yang terletak di Jalan Pinang, Arab Street.....aku ada print peta...walaupun masing2 lemah geografi...ikut instinc, Alhamdulillah sampai.... hotel kitorang bernama Hotel NuVe...aku beli thru groupon.com....agak murah la berbanding hotel lain....kalau siapa2 yang sedang survey hotel aku nasihatkan check betul sbb hotel ni de dua jenis...satu hotel satu lg hostel.....bezanya hotel bilik private dan ada bilik air sendiri...kalau hostel, ala2 dorm....dan bilik air kena share dgn orang lain...kalau yg murah sangat tu, bilik pun share dgn orang...kira mcm sewa katil dan loker je....so hati2 la...bila cari contohnya via agoda or asiaroom or booking.com, mmg akan jumpa yg murah2 se-malam, bawah rm100...tp check fasilities...kalau kata share bathroom, maksudnya hostel la tu...kalau backpackers mungkin tak kisah kot...tp aku pilih hotel sbb fikir keselamatan....kiotrang berdua je...kalau kena share bilik or bathroom mcm x secure la....da la dua2 x reti apa2 seni mempertahankan diri...huhu

Kalau nak beli kat groupon ni kena tunggu offer...kebetulan masa aku nak beli tu ada offer...sekarang ni dah tak de la kot...tapi akan datang akan ada balik...kena rajin check....










Aku pilih yang 4 hari 3 malam.....waktu percutian kami ni pun berdasarkan pakej ni sebenarnya...tu yg x bleh tambah hari...huhu....








Sampai di hotel dalam pukul 10 lebih....tapi x bleh check in awal sbb full house....so kami register dan letak barang je.... receptionist tu lelaki...mula2 kami speaking gak la tapi rupanya dia bleh cakap Melayu...org Melayu rupanya...cis...huhu

Then kami berjalan ke Stesen MRT Bugis...dekat je...dlm 5 minit berjalan....di situ kami beli Tourist Pass....


Dalam perancangan sebenarnya nak beli tourist Pass Plus...SGD30...xyah pulang kad tapi xdpt bali SGD10 la mcm Tourist Pass...tp yang bestnya dpt naik free FunVee Open Top Buss dan Bubble Jet....tapi masa kat kaunter ticket office tu, org tu cakap Tourist Pass Pluss hanya dijual di Changi Airport dan Harbourfront Station je....dua2 jauh...so mmg x de chance la...lagipun org yg jaga kaunter tu x reti ckp Melayu so susah nak berkomunikasi...ramai yg beratur plak tu so xnk buang masa kami beli je Tourist Pass ni...harga SGD30 utk 3 hari...tapi kalau pulang kad ni selepas habis guna, bleh dpt SGD10 balik...Tourist Pass ni penting untuk pelancong yg naik kenderaan awam sbb sangat mudah...majoriti org Singapore mmg guna pass kalau naik bas atau keretapi, ala2 Touch N Go la....kad ni unlimited dalam masa 3 hari uk semua kenderaan awam.... untuk maklumat lanjut layari website ni....



Tujuan kami ke Lucky Plaza adalah untuk tukar Singapore Attractions voucher yg dibeli di groupon....






Aku pilih package C...yg paling mahal tp mcm2...yg ni untuk sorang...so kena beli 2 la.... then di groupon aku gak beli tiket Alive Museum untuk 2 orang...







Harganya kira murah la...RM90 untuk 2 orang, mksdnya RM45 untuk sorang...kalau harga asal sorang SGD25..lebih kurang RM60 gak la untuk sorang....Mula2 xyakin gak nak beli voucher ni sbb leceh nak pegi tukar lagi kat Lucky Plaza tu....kitorang smpai hari Ahad, kalau tak bukak agensi tu cmne....tapi sbb harganya murah dan aku yakin dgn groupon so aku beranikan diri...life is all about taking a risk, isn't it? hehe....aku ada bukak fesbuk Cebu Air Travel & Tours.... dan aku pm tanya sama ada dorg bukak tak pada 30hb November dan dorang balas Yes.....Alhamdulillah... :)

Lucky Plaza serius tak jauh dari stesen MRT...nanti ada signboard dan ikut je...keluar je dari stesen tu akan nampak banyak shopping mall...seberang jalan adalah mall untuk barang2 branded...mmg Orchard Road terkenal sbagai tempat shopping brg2 branded pun...tp kitorang yang x mampu ni, malas la nak seberang jalan...tengok pn x mampu...huhu....

Di Lucky Plaza punyalah ramai manusia dan kebanyakan manusia itu berbangsa Filipina..... mungkin sbb Ahad hari cuti, maka berduyun2 la mereka menghabiskan masa terluang...kitorang cari toilet dulu tp ramai gile yg beratur so x jadi, cari agensi tu dulu....jumpa.....kecik je....tp ramai pekerjanya...still lambat sket wat keje...lama gak kitorang tunggu...pekerja2nya mcm berbangsa Filipina tgk muka da cara percakapan....sementara menunggu, sempatlah belek2 katalog dorg...banyak attractions yg dorg tawarkan dgn harga yg lebih murah.....tp sbb kebanyakan tempat aku da beli tiket awal2, so tengok2 jela....akhirnya dapat tiket ke Singapore Flyer, 6D XD Theatre Experience, Underwater World & Dolphin Lagoon dan River Cruise....

Di agensi tu aku nampak ada tulis simkad ada dijual di situ so aku pun tanyalah...rupanya dorg ada promotion bg free pada customer dorg...so kitorang pun pegila redeem kat sebuah kedai selang beberapa buah kedai dr agensi tu....dia daftarkan sim tu....jenama PINOY...mmg utk org Filipna yg duduk atau melancong kat Singapore....dia siap ajar cmne nak guna...dia kata topup RM10 utk beli data bundle utk guna internet so kitorg pun topup kat kedai sebelah....beli data bundle....RM10 tu bleh beli data yg bleh guna 7 hari....mmg bertuah sangat la....xyah susah2 beli simkad lagi...aku dapati kedai2 situ banyak milik org Filipina...that's why la kot dorg suka lepak2 kat situ...dan antara premis yg penuh adalah premis mengirim wang ke luar negara...ramai gila org beratur...huhu

Kat Lucky Plaza juga sempat kami shopping souvenir...tengok murah2 belaka....x berani nk beli banyak sgt sbb  tengok lg tempat lain tp alang2 da nampak cam murah, beli jela....aku beli 30 keychain berharga SGD30, tshirt utk aku, Loppy, Caah & Icca...t-shirt harganya SGD10 sehelai paling murah...

Then kitorang terus ke Clarke Quay...kitorang sepakat naik MRT je sebab lebih senang...naik bas ni cm leceh sket la....sampai je, terus cari tempat nak naik River Cruise tu...tp susah betul nak cari....tanya orang tp rupanya pelancong jugak...huhu...kononny belakang Liang Court, shopping mall gak tp bayang Liang Court pun nmpak....then kitorang mendarat jap kat tangga belakang hotel apa tah, aktifkan simkad...makan biskut alas perut...then Tiqah bkak navigator kat google...kitorg ikut je navi tu...then Alhamdulillah da nampak bayang sungai...cantik sgt kawasan tu...



Then berjalanla kitorang dlm kepanasan ke kaunter River Cruise....akhirnya sampai...bila aku tunjuk tiket terus org kat kaunter tu kata "Different company!"...cis...aku ingat aku satu company je buat river cruise ni....aku da siap tangkap gambar depan kaunter tiket tu...rupa2nya salah...huhu...tp sombong betul la org yg kat kaunter tu...even salah pun, cakap la elok2 kan...kalau aku baru nk beli tiket, dilayan cmtu, konfem x beli da.... tp nasib la ada pekerja dia yg baik, dia bgtau kat mana kaunter tiket utk tiket yg kitorg beli tu...so berjalan lagi la dalam kepanasan kitorang ni...Alhamdulillah sampai gak...dan kali ni betul...nama companynya River Explorer...yang peliknya kat tiket tu x tulis nama company....huhu




Okay, ni route map yang aku download dari internet...






Bon Voyage......










Dalam pakej tu mmg kena boarding di Clarke Quay Jetty...then lepas tu embark di situ jugak...tp aku mintak pada guide dalam boat tu yg kitorang nak turun di Promanade Jetty sebab dekat sket dgn Singapore Flyer..mula2 dia kata ok tp lepas tu sebab boat yg kitorang naik tu besar sket, boat tu x bleh ke Promonade Jetty, hanya bleh turun dia Marina Jetty....

Then kitorang kena berjalan ke Singapore Flyer...xde la jauh sangat...tapi sebab kitorang da penat dan panas plak tu...rasa lelah gak la...tapi nasib pemandangan cantik...kitorang nak habiskan je package tu hari tu gak (kecuali Underwater World)...esok nak pegi tempat lain plak....xde la packed sangat nanti...









Jauh gak sebenarnya nak ke Singapore Flyer ni....tapi sekitar perjalanan tu, selain pemandangan tip top, kami juga blaja something...contohnya betapa bakat kanak2 negara ini dihargai...








Setelah penat berjalan, menyeberangi jambatan dan jalan raya...akhirnya tibalah kami di Singapore Flyer....




Singapore Flyer ni adalah sebuah bangunan untuk pelancong...kat sini macam2 ada...setakat yg aku tau ada Singapore Flyer Flight, Journey of Dreams, 6D XD Theatre Experience, kaunter tiket untuk FunVee Open Top Buss dan Ducktour....dalam bangunan ni gak ada food court...ala2 menghimpunkan makanan2 terkenal si Singapore....tapi semua pemiliknya Chinese so memang x bleh makan la...ada satu stall ni jual satay tp pemiliknya Chinese....hurmmm

Kitorang bercadang naik Singapore Flyer Flight dulu..... ramai gak orang... kitorang naik skali dgn pelancong dari China atau taiwan...entah la....ke orang Singapore gak tp first time datang situ...huhu...sepanjang nak ke tempat boarding tu, lalu tempat mcm pameran la menunjukkan pasal SIngapore Flyer Flight dan ada jugak artifak2 yang aku xtau maksudnya....












Dalam cabin tu agak luas gak....ada tempat duduk...tapi jarang je orang duduk...duk sibuk tangkap gambar pemandangan...cantik sangat.....flight tu ambik masa dalam 40 minit la utk satu pusingan dan bukannya cam ferris wheel biasa yang berhenti2...flight ni akan terus bergerak perlahan2....


Turun je dari flight tu, kitorang terus ke 6D XD Thatre Experience....rupanya mcm tengok wayang 3D je...duduk kat tempat yg disediakan, pakai spek 3D dan bangku tu akan bergoyang2 la ikut cerita...cerita yg kitorang dpt pasal lumba go-kart...ala2 kitaa ni salah sorang plumba la....bila terhentak ke kita pun akan rasa gak...aku rasa mcm sama je dgn 5D yang aku pernah tengok di Sunway Lagoon...mcm xde beza je 6D ni....da la sekejap je...nasib la tiket ni skali dlm package...kalau beli sendiri mesti cm rasa rugi sbb jangka masnaya dalam 20 minit je....harga tak pasti tapi rasanya x murah pun....

Then kitorang pun meninggalkan Singapore Flyer, cari jalan pulang...berkira2 nak naik bas atau MRT tp stesen MRT pun x jumpa...masa kat perhentian bas, Tiqah tanya lokasi stesen MRT terdekat kalau nak balik ke Stesen Bugis kat Indian man yang tengah tunggu bas kot dengan parentsnya...dia sangat baik...siap cari2 dalam handphone dia...google kot...huhu...then dia bgtau Stesen Promenade....kitorang pun cari la stesen tu....dan jumpa, Alhamdulillah...

MRT ni bezanya dengan LRT adalah jalan dan stesennya bawah tanah....aku kat sana baru tau...sedangkan kat Jepun dulu ada je naik MRT tapi panggil subway....tapi x perasan pun kat bawah tanah...huhu....so sampai stesen yg kat bawah tanah jugak, nak naik ke daratnya ada banyak jalan...kena hati2 pilih jalan yg betul...kalau salah pun xpe, x jauh dari tempat yg dituju...tp kena seberang jalan bagai la....mcm kitorang yg masih xtau ni, kitorang ter keluar ikut Victoria Street, depan Bugis Junction (shopping mall)...nak balik ke hotel kena seberang jalan...bukan satu tapi dua tiga gak la...nasib Singapore ni mesra pejalan kaki....so xde la lama sangat nk tunggu Green Man tu menyala....

Sebelum balik hotel, kitorang pegi makan dulu...masa survey2 pasal Singapore, ramai suggest makan kat Singapore Zam Zam...Alhamdulillah dekat sangat dengan hotel kami....so makan dululah....bleh plak kai aku cram plak tu....pekedai tu suruh naik tangga, makan kat atas tapi aku xdpt nak naik, so kitorang duk luar kedai dulu...aku sapu2 krim panas yg aku sentiasa bawak dlm beg utk saat kecemaasan cmni...huhu...segan gak dengan org ramai ttp tengah sakit tu x pikir apa dah...da ok sket kitorg pun masuk kedai tp makan kat bawah je, nasib de tempat kosong....kedai ni mcm kedai mamak gak....makanan utamanya beriani dgn tandoori la....aku makan mi goreng dgn ayam tandoori...banyak...x larat nk habis...aku tapau je sbb sayang nk tinggalkan....rasanya sama je mcm kat Malaysia....aku pn  xpasti kenapa kedai ni femes sangat...mungkin sbb beriani la kot...aku x merasa pun....malas nk makan nasi...diet la konon...huhu...harga makanannnya pun ala2 bleh tahan gak...ontoh aku makan mi tu dengan ayam SGD12...kena la kali kan dgn 2.60...lebih kurang RM30 gak la....then kitorang pun balik hotel...

Sampai je hotel, check in...Alhamdulillah dapat bilik bawah yang dekat dengan pintu masuk...tp serius berbaloi...biliknya kecik tapi selesa dan lengkap...



 

Suasana dalam bilik ni aku capture masa hari last...x terpikir nak capture masa bilik tengah kemas...huhu

Sampai je bilik terus berkemas, mandi, solat,  rehat jap....kat hotel tu free wifi dan sangat laju....so dapat la jimat kuota data...huhu..aku terus google pasal cram ni...ada tips senaman yg bleh kurangkan cram....luruskan kaki dan tegakkan tumit...lebih kurang camtula...dan memang berkesan...aku sentiasa amalkan sepanjang aku di Singapura...dan Alhamdulillah hari ketiga keempat dah langsung x cram....

Malam tu, kitorang pegi jenguk2 kat tempat shopping paling femes, Bugis Street...x jauh gak dari hotel...bertentangan dgn Bugis Junction....ramai orang...dari Malaysia pun ada....xde tegur2 pun...assume sendiri je tengok drpd cara cakap dan pemakaian....di sana aku tambah souvenir, fridge magnet dan t-shirt I<3Singapore utk aku sendiri....hehe




Yeah, berakhirlah hari pertama.....tido awal...esok masih banyak adventures menanti...bye bye bicycle :)


Singapore Trip
Day 2
Day 3 Part 1 - USS
Day 3 Part 2 - Madamme Tussauds
Last Day Part 1 - Sentosa
Last Day Part 2 - Trick Eye Museum

I'll be better~sayonara



No comments: