SeARCH for MoRe

Words and hearts should be handled with care for words when spoken and hearts when broken are the hardest things to repair!

NaKaMa

Selfishness is Everywhere

even in yourself

Salam and good day REaDers...


 selfish = jual ikan  mementingkan diri sendiri


semua orang dalam dunia ni pun mementingkan diri sendiri....yes?

YES

including myself

but of course aku tak boleh nak mewakili semua orang.....memang aku selfish tapi tak boleh la aku nak kata orang lain pun selfish gak macam aku....

tapi aku definitely boleh kata kebanyakan orang dalam dunia ni memang selfish....tak pernah lagi aku jumpa manusia yang tak selfish....semua orang berlumba2 nak dapatkan yang terbaik untuk diri sendiri, tak pun untuk family...tak pun untuk kawan2....still namanya selfish...

bagi aku selfish bermaksud menidakkan hak orang lain untuk kepentingan peribadi....

dan memang banyak kali hak aku diketepikan....contohnya orang yang memotong barisan ketika aku tengah beratur.....banyak kali kot....

memang nampak macam benda kecil...tapi still merampas hak aku kan...sedangkan aku da beratur lama....tiba2 beliau2 tu datang dan potong barisan....aku yang malas nak buat scene ni bertindak menyenyapkan diri dan bising2 kat fesbuk atau blog ni jela....

biasanya entry aku triggered by something....entry kali ni yang menceritakan tentang manusia yang mementingkan diri adalah berdasarkan peristiwa yang baru2 ni berlaku pada aku....benda kecil je kalau aku nak cerita...tapi aku tegaskan still menidakkan hak aku....

baru2 ni aku menghadiri kursus selama 4 hari....dekat je dengan rumah aku dan tak perlu bermalam pun....hari pertama aku sampai tak awal sangat untuk duduk kat meja yang betul2 kosong tapi tak de la lewat sangat sampai tak de tempat duduk....aku duduk kat belakang gak la...tapi strategik sket....dekat dengan pintu...senang nak kuar g toilet...dekat dengan tempat makan....boleh cepat2 pegi beratur ambik makanan....sebelah kanan aku memang da ada orang...sebelah kiri kosong then de sorang kakak tu duk situ...kursus pun berjalan sampai la balik....tak de masalah sangat kecuali aku rasa bosan dan mengantuk...

Hari kedua, aku sampai lewat sikit la sebab hari pertama tengok cam ok je kalau tak awal sangat....tapi rupanya tak ok....aku sampai serentak dengan kakak sebelah kiri aku....kami mendapati tempat kitorang telah diambil...tempat aku sorang kakak tu duduk dan tempat kakak sebelah kiri aku tu anak dia yang duduk...anak dia berumur lebih kurang budak skola rendah....WTH....

Kitorang agak terkejut tapi segera duduk kat meja kosong yang lain....dalam hati still takut sebab aku tau tempat tu konfem ada orang lain punya....dan memang betul pun....kitorang serba salah masa kakak2 tu cakap tu tempat dorang....aku pun explain la tempat kitorang pun diambil orang sebab tu terpaksa duduk tempat lain....nasib la muat je kitorang duk kat situ....nampak gak mula2 kakak2 tu tak puas ati tapi kitorang terpaksa tebalkan muka jela....hati aku memang sumpah seranah manusia yg ambik tempat kitorang tu...bleh plak ko bawak anak pegi kursus ye....melalui kehebatan penaakulan aku, aku agak anak orang tu skola petang....pagi takde sape jaga....dia tengok jurulatih2 utama (JU) pun tak strict sangat tu yg dia buat suka hati bapak dia....siap ambik tempat orang lain...

dia tak pikir ke, hari pertama sumer tempat penuh so maksudnya sumer kerusi tu da ada orang yg punya la....memang la xde tulis nama aku pun kat situ...tapi aku da booking la kiranya ms hari pertama tu....dia tak fikir ke kalau dia ambik tempat kitorang, kitorang tepaksa duk tempat lain, then tuan punya tempat tu pun terpaksa duk tempat orang lain...then....so on and so on....semuanya berpunca drpd dia seorang...berpunca drpd perangai SELFISH...nampak mcm benda kecik tp bg efek yg besar tau....

aku memang tak bleh tengok muka kakak tu...rasa nak sumpah seranah je...nasib la aku masih ada iman...masih pikir aib aku, aib kakak tu...lagipun "benda kecik" kan....huh

dalam hal ni nampak kan kakak tu selfish....dia rasa tempat tu memudahkan dia....bleh sorok sket anak dia tu...sebab tempat tu kat belakang...JU tak berapa nampak....

dan nampak tak aku pun selfish sket....bila nampak tempat kena ambik....aku duk tempat orang lain plak...mesti tuan punya tempat tu rasa tak selesa, sama macam yg aku rasa....tapi aku tak de choice....terpaksa gak jadi selfish....still namanya selfish kan....

tu yang aku kata kebanyakan manusia selfish....tapi ada yang tersimpan je sebab tak de peluang nak tunjuk selfishness masing2...semua berlindung di sebalik topeng kebaikan...

kalau nak tengok orang selfish adalah masa kesusahan...contohnya kalau de kebuluran...sumer org akan berebut makanan...da tak pikir da nak bagi org tua dulu ke, kanak2 dulu ke....semua pikir untuk their own survival je....

aku pernah menyaksikannya gak...tak de la seteruk kebuluran....

masa aku blaja dulu ada satu program Pendidikan Luar....masa tu kami sekelas, 20 orang kena survive hidup dalam hutan...masak sendiri, dirikan khemah, buat gejek....di samping tu ada aktiviti2 lain yang memenatkan, kayak, absailing, etc

dalam suasana yang tegang, dengan penat, lapar, masalah tandas yang sangat kotor, da tak pikir da nak bermuka manis depan kawan2....masa tu masing2 da tunjukkan selfishness....orang lain bertukang dia tido....aku faham memang penat...org len pun penat gak...tp kalau tak de org buat sape nak buat? mesti manusia tu terpikir, janji ada org yang buat so kalau kurang sorang pun tak pe....huh

aku tak mau salahkan sape2....masa darurat, everything' possible....

point aku kat sini adalah selfishness is everywhere...

yg nyata ada yg tersembunyi pun ada....

dalam diri aku ada dalam diri korang pun ada!



I'll be better~sayonara


4 comments:

Nurul K said...

okay. aku suka entri ni.

ReDiculousLy said...

entry ni je? hehehe

Miss Aizamia said...

Sape selfish sgt tu, suruh die sell fish la lg bgus. Hehe

ReDiculousLy said...

tak yah sell fish....kalau hati busuk, ikan2 yg dia jual pn busuk gak...hehehe