SeARCH for MoRe

Words and hearts should be handled with care for words when spoken and hearts when broken are the hardest things to repair!

NaKaMa

I Was A Boy


Salam and good day REaDers...

Masa aku tahun 6, aku pernah mengikuti Kem Program Intelek Asuhan Rohani (PINTAR)....program ni dah tak ada dah sekarang rasanya...tak ada pun budak sekolah aku yang pegi....hurmmm...sebenarnya selalunya tahun 5 yang akan pegi kem PINTAR ni tapi tahun 1999 tu feng shui tahun 6 lebih baik agaknya, maka terpilihlah 10 orang daripada tahun 6 (tahun 6 sekolah aku ada 40 orang je), 5 lelaki dan 5 perempuan, aku adalah salah seorang daripada murid perempuan tersebut...harap maklum...

Flashback sedikit.....aku ni masa sekolah rendah memang kurang bertudung kecuali kat sekolah...tu pun kluar jek pintu pagar skolah terus tanggal tudung letak dalam raga basikal dan teruslah merempit balik rumah...masa aku tahun 1 hingga tahun 3 aku memang tak bertudung...tahun 4 aku mula bertudung pun sebab dilantik jadi pengawas sekolah...masa tu pengawas sekolah pakai baju putih sama macam students lain tapi tudung jek warna biru...tu yang kena pakai untuk membezakan aku dengan non prefects....kadang2 kat skola Arab (skola agama) pun aku lupa pakai tudung....sebelum balik slalunya de solat Asar, bleh plak aku solat tanpa memakai tudung...zaman Jahiliyah masa tu...ustaz dan uztazah pun beristighfar dalam hati jek gamaknya...hehe

Ok back to the story....di Kem PINTAR yang diadakan di Ulu Kinta, Perak tu mula2nya aku bertudung, sama macam kawan2 perempuan yang lain...tapi aku ternampaklah de sorang dua minah yang tidak bertudung...maka berbisiklah syaitan kat telinga aku suh tanggal tudung gak so masa tu iman memang kurang so terus la tanggal tudung dan tak pakai2 pun semasa menjalankan aktiviti2 di sana...kat kem tu dapat baju dan topi..topi tu wajib kena pakai so aku pakailah topi tu je...rasa best jek masa tu sbb aku perasan aku macho la...dengan rambut pendeknya dan pakai topi...

Satu hari tu masa baru balik dari mendaki bukit, berjalan balik dalam barisan ikut kumpulan...ketua kumpulan aku kt belakang aku...tetibe dia cakap kat aku..."Eh, ingat lelaki tadi!"....FYI, aku agak berkenan dengan ketua kumpulan aku tu sebab aku rasa dia agak kacak walaupun hidung dia besar sket (hihihi)...tapi bleh plak masa dia cakap macam tu aku rasa bangga....bangga dianggap lelaki...pelik kan? tapi benar...

Masa zaman gonjeng, aku sangat suka dianggap sebagai lelaki...aku berpakaian dan berperwatakan macam lelaki...kasar, ganaz...cuma aku tak pernah mencarut (hasil didikan mak aku)...malah masuk skola menengah baru start cakap "aku" untuk membahasakan diri...sebelum tu aku bahasakan diri nama aku (segan plak bila pikir balik)....

Aku rasa ni semua kena salahkan mak aku la...yela, lepas dapat kakak aku, mestilah beliau mengharapkan anak kedua beliau adalah lelaki...tapi takdir menentukan segalanya....terkeluarlah aku seorang perempuan....i used to think aku ni lelaki yg terperangkap dalam tubuh perempuan (macam abang2 lembut slalu pikir pasal diri dorang)...

Tapi Alhamdulillah aku tak tersasar jauh...faktornya?? kawan2....aku mana de kawan sangat dengan lelaki...yang ada pun budak2 kelas aku....tu pun kawan biasa2 jek...bukan BFF la...aku banyak kawan dengan perempuan sbb serasi sket jiwa kitorg....kawan lelaki hanya dibuat kawan gaduh je...huhu...

Tapi masa tu aku pun tak nak jadi lelaki...kenapa? aku takut nak bersunat...kehkehkeh....

Semakin besar aku semakin matang...bila masuk skola menengah aku mmg berkawan dengan perempuan sahaja...so makin lama makin feminin la....cuma perangai jek masih kasar...bad habit die hard....

Dulu aku pernah cakap aku takkan pakai make-up...sekarang bleh plak berhabis nak beli make-up...ish ish ish

Walaupun aku sekarang feminin tapi masih ada ciri2 kejantanan....aku suka berambut pendek (masa kecik mak aku asyik paksa potong rambut sbb takut kutu...satu hari tu beliau sogok aku dgn sport shoes...sejak tu aku suka rambut pendek sampai skrang walaupun beliau dah tak belikan kasut sukan tuk aku tapi aku malas nak jaga rambut...)

Aku juga menyimpan ekor pada rambut aku...tak bleh tunjuk gambar sebab aurat tu...alasan aku simpan ekor adalah aku taknak berambut panjang tapi aku nak tengok sampai mana rambut aku bleh panjang...susah gak de ekor ni...asyik tertonjol keluar dari tudung jek...maybe aku akan potong suatu hari nanti bila aku dah rimas sangat...sebelum ni dua kali aku pernah potong; skali sebelum masuk skola teknik...sebab masuk asrama, so takut la de cikgu check nanti...then bila da bese duk asrama aku start simpan balik..aku potong sebelum masuk maktab...aku de simpan lagi ekor tu untuk kenangan...huhu

Aku suka lagu2 rock dan hip-hop....pasal muzik ni tak bleh dipertikaikan sbb aku ni universal sket....semua lagu yang aku rasa best aku dengar jek...lagu dangdut nasyid pun aku layan tau..dalam playlist aku turut juga memuatkan lagu Chinese, taiwanese, Hindi, Japanese, Korean, Italian, Latin, lagu2 P. Ramlee Sudirman dan lagu2 oldies English....aku ni tak bias...kalo rasa lagu tu best aku dengar jek...cuma lagu rock tu lebih sket la sebab aku ni kipas-susah-mati A7X dan Linkin Park...(lagu2 Evanescence dan Limp Bizkit pun aku suka)

Aku suka pakai seluar....kat rumah aku pakai short...aku tak suka pakai kain batik....cuma lately aku da blaja pakai skirt....hurmmm ada peningkatan nampaknya...huhu

Aku suka benda2 streetwear...baju...wallet....belt....bag...shoes....cuma harganya mahal sangat....tapi still masa kat JB dulu aku siap de kad diskaun salah satu streetwear shop kat sana...huhu

Sejak kecik sampai sekarang aku suka baca komik...bukan shounen manga ek tapi komik Dragon Ball...penyiasat Remaja...Conan....dan aku suka tengok anime...One Piece adalah feveret aku...;)

Aku suka gadget2...berbanding kawan2 aku, aku tau la seba sedikit pasal komputer (tak de la tau banyak tapi aku pernah la format laptop aku sendiri)

Walaupun perwatakan aku macam jantan...tapi berkawan dengan perempuan jek...Alhamdulillah setakat ni aku masih terhindar daripada fitnah pengkid, lesbian dan sebagainya....(walaupun aku minat jek kumpulan t.A.T.u.)...tak tau la kalo de je orang mengata belakang aku....huhu....maybe aku gay la kot...sebab perwatakan macam lelaki tapi minat lelaki...aku drooling je tengok

Akanishi Jin


Bae Yong Jun


Jang Woo Young (2P.M.)


Kwon Sang Woo


Kim Jeong Hoon


Kim jae Wok


Kim Hyun Joong


Chow Yuen Fatt (masa muda)


Daniel Wu


Edison Chen



Donnie Yen


Louis Koo


Nicky Wu


Jimmy Lin


Toro


Jay Chou


Wu Zhun


Wang Lee Hom


Tony Leung Chiu Wai


Takuya Kimura


Takashi Sorimachi


Chad Michael Murray


Jason Behr


Brendan Fehr


Synyster Gates


(sekadar menyebut beberapa nama...ramai lagi kot)


OK kesimpulannya, people change....aku tak pernah menyesal dengan apa yang berlaku pada diri aku...sejak dulu sampai sekarang...aku bangga pernah berlagak macam lelaki...dan aku bangga semakin berubah ke arah diri aku yang sebenar...seorang PEREMPUAN!!!


Sumber gambar: google images


I'll be better~sayonara